Dataskyddsförordningen, (GDPR), gäller som lag i alla EU:s medlemsländer från och med den 25 maj 2018. Förordningen innebär en hel del förändringar för de som behandlar personuppgifter och stärkta rättigheter för den enskilde när det gäller personlig integritet.
Här finner ni information om hur Aspen Partner AB arbetar med GDPR för att säkerställa att inte era uppgifter hamnar i fel händer.
Aspen Hemtjänst AB är personuppgiftsansvarig och våra kontaktuppgifter är Ossian Alvin, 019-25 58 00, info@aspenhemtjanst.se och vår adress är Aspen Hemtjänst AB, Nastagatan 22, 702 27 Örebro.
Aspen Hemtjänst AB är personuppgiftsbiträde åt Örebro Kommun och våra kontaktuppgifter är Ossian Alvin, 019-25 58 00, info@aspenhemtjanst.se och vår adress är Aspen Hemtjänst AB, Nastagatan 22, 702 27 Örebro.
Aspen Hemtjänst AB använder personuppgifter i våra kundregister för att kunna utföra våra uppdrag ut mot kund genom utförande av tjänster, order och fakturahantering och eventuell hantering av skattereduktion. Vi sparar kundens personuppgifter tills vår relation är avslutad och eventuella garantier har gått ut. När det är aktuellt med skattereduktion sparar vi uppgifterna tills ärendet är avslutat hos skatteverket.
Aspen Hemtjänst AB för även register över sina leverantörer där det förekommer personuppgifter till kontaktpersoner för att på ett smidigt sätt kunna utföra vårt samarbete. Dessa tas bort när relationen med leverantören avslutats.
Aspen Hemtjänst AB sparar personuppgifter för sina anställda för att kunna registrera tider och betala ut korrekta löner. Vi använder också uppgifterna för fotolegitimation/nyckelkort och till telefonlistor. Uppgifterna i personaluppgiftsregistret tas bort så fort som möjligt efter att sista rapportering skett till skatteverket för kontrolluppgifter och vi uppfyllt våra rättsliga förpliktelser enligt bokföringslagen.
Personuppgifter får behandlas om det är nödvändigt för att uppfylla en rättslig förpliktelse. Den rättsliga förpliktelsen ska åligga den personuppgiftsansvarige och följa av EU-rätt och svensk rätt. Som exempel på en rättslig förpliktelse kan nämnas bokföringsskyldigheten som anges i bokföringslagen. Detta innebär att personuppgifter som kan finnas med i gamla räkenskapsår sparas i 7 år. I övriga register ska personuppgifter tas bort så fort det saknas skäl för fortsatt sparande, detta gäller alla register, både digitala och i pärmar, och i e-post-korrespondens.
Aspen Hemtjänst AB anlitar Briljant AB för sin administration vilket gör att de fungerar som personuppgiftsbiträde. Aspen Hemtjänst AB delar även de personuppgifter som krävs för att uppfylla vår rättsliga förpliktelse med myndigheter, banken och rättsliga instanser om så krävs.
Aspen Hemtjänst AB har ett behörighetssystem för att endast rätt person ska ha tillgång till de uppgifter de behöver för att kunna utöva sin tjänst.
Aspen Hemtjänst AB skyddar informationen i administrativa systemet via Briljant ASP mot otillbörlig åtkomst med hjälp av skalskydd, brandväggar, regelbundna systemuppdateringar och kontinuerlig övervakning av systemen. I händelse av dataförlust p.g.a. tekniska problem i driftsmiljön kan data återskapas från säkerhetskopior.
För de register som finns lokalt hos Aspen Hemtjänst AB har vi ett samarbete Kumla IT som skyddar informationen mot otillbörlig åtkomst med hjälp av skalskydd, brandväggar, regelbundna systemuppdateringar och kontinuerlig övervakning av systemen. I händelse av dataförlust p.g.a. tekniska problem i driftsmiljön kan data återskapas från säkerhetskopior.
Personuppgiftsansvarig rapporterar till Dataskyddsinspektionen om känsliga uppgifter befaras kommit på villovägar (intrång, läcka, obehörig tillgång) inom 72 timmar.
Nastagatan 22
702 27 Örebro
Mån - Fre 09.00-16.00
Lunchstängt 12.00-13.00